Doar notele mari nu te ajută să reușești în viață

Evaluarea Națională este în fapt, un examen dur, cu miză extrem de ridicată

Anca Moraru
25 iunie 2018
Articol preluat din blogul LTN

În fiecare an există o săptămână în care, cele mai multe dintre familiile cu copii care au absolvit clasa a VIII-a, trec de la agonie la extaz și invers. Este săptămâna în care se desfășoară Evaluarea Națională a absolvenților clasei a VIII-a. Deși se numește Evaluarea Națională este în fapt, un examen dur, cu miză extrem de ridicată, pe care trebuie să îl treacă cu brio tineri de 14 ani, majoritatea fără experiență în acest sens.

După zilele de examen, urmează o săptămână în care se întocmesc clasamente pe baza cărora se acordă așa-numitele calificative ce dau reputația instituțiilor de învățământ. Este foarte interesant cum aproape toată lumea, de la autoritățile statului, ONG-uri, școli, părinți, elevi, profesori, sindicate se lasă cuprinsă de euforia cifrelor.

Despre utilitatea acestui examen – îl numesc în continuare așa pentru că, în realitate, asta este, putem discuta mult. Probabil că unele dintre cele mai competente opinii în acest domeniu au fost exprimate în urmă cu un an de către OECD (Organizația pentru dezvoltare și cooperare economică), în Raportul despre starea învățământului din România prezentat în luna mai a anului 2017.

Pe lângă opiniile experților, ceea ce putem spune noi, din experiența din cadrul LTN este că cel mai mare rău ni-l facem, întocmind astfel de clasamente, fetișizând niște cifre, fără să vedem fenomenele care se manifestă în spatele lor.

Vă propun un exercițiu: compararea mediei la probele Evaluărilor Naționale cu cele obținute în clasele gimnaziale la aceleași materii. Putem obține informații interesante despre evoluția sau regresul școlar, despre cum funcționează un elev sub presiunea examenului sau cum privește activitatea de învățare. În cazul elevilor LTN, situația stă astfel: pentru matematică media mediilor obținute în clasa a VIII-a este 7,80, iar media la Evaluarea Națională este 7,79, iar pentru limba și literatura română, media mediilor o 7,90, iar media notelor obținute la Evaluarea Națională este 8,69.

Aceste date ne oferă deja mai multe elemente, despre felul în care are loc evaluarea și notarea elevilor, despre faptul că o diferență mică înseamnă o notare nepărtinitoare și coerentă, pe tot parcursul anului școlar și predictibilitatea rezultatului la examene.

Însă viața unui adolescent nu se rezumă doar la activitatea în clasă. Nu doar notele sunt cele care îl definesc. Relevanța notei pe care o obține un elev într-o zi de examen ca element principal pentru a defini nivelul cunoștințelor și obținerea unui loc într-un liceu sau altul poate fi dezbătută. Însă cu siguranță, nu este corect ca acesta să fie singurul criteriu în funcție de care această decizie trebuie luată.

Să facem un alt exercițiu: să privim rezultatele absolvenților clasei a VIII-a din LTN în cifre și apoi în contextul mai larg, al întregii lor activități școlare și extrașcolare.

Rezultatele obținute în acest an la Evaluarea Națională se înscriu în următoarea grilă:

  • Între 9,50 – 9, 82 – 5 elevi
  • Între 9,00 – 9, 49 – 5 elevi
  • Între 8,00 – 8, 99 – 6 elevi
  • Între 7,00 – 7, 99 – 4 elevi
  • Sub  7,00 – 6 elevi
  • trei elevi au obținut note de 10, doi elevi la matematică și un elev  la limba și literatura română.

Să privim acum și contextul activităților și intereselor acestor elevi:

  • 24 de elevi au obținut premii și mențiuni la concursuri la nivel local;
  • 23 la nivel județean;
  • 6 la nivel național;
  • 3 la nivel internațional;
  • un elev este în lotul național de tenis de câmp al României, câștigând deja mai multe turnee, în România și în străinătate;
  • un alt elev practică de asemenea tenisul de câmp de performanță participând deja la turnee interne și internaționale;
  • un elev este redactor șef-adjunct al Revistei „D-ale LTN-ului”;
  • o elevă practică echitație de performanță;
  • doi elevi sunt pasionați de fotbal și înscriși în cluburi sportive;
  • un elev, împreună cu alți patru tineri din Slovenia, Portugalia, Arabia Saudită și Statele Unite ale Americii, a înființat o firmă specializată în inteligența artificială și marketing;
  • doi elevi sunt pasionați de robotică și au participat la expoziții naționale.

Cât sunt de diferite tablourile vieților lor și cu cât mai grăitor pentru a defini o persoană este contextul intereselor, școlare sau extrașcolare al elevilor?

Modelul LTN – Școală pentru Viață ce definește promisiunea față de elevii noștri ca nici unul dintre ei să nu termine școala fără a ști la ce este bun și strategia prin care ne îndeplinim angajamentul are în vedere nu doar evaluările formative ca și feedback-ul adresat fiecărui elev astfel încât să se poată constata evoluția școlară ci și înțelegerea fiecăruia dintre elevii noștri în contextul său de viață, cu interesele, preocupările, talentele și dorințele personale. Neavând în vedere aceste lucruri, ne vom alimenta doar vanitatea și superficialitatea cu exemple de note cât mai mari obținute de elevi, despre care sperăm să se transforme în adevărate flori crescute în seră.

Prin cele afirmate nu doresc să minimizez rezultatele bune obținute de elevii și școlile care i-au format. Însă merită menționat faptul că și ARACIP a simțit nevoia să propună unele corecții la clasamentele oficiale întocmite doar pe baza cuantumului unor note.

În ceea ce ne privește, susținem  educarea elevilor pentru viață, nu doar pentru o meserie sau profesie. În cei șase ani de activitate a LTN, toți elevii noștri au obținut note de promovare la Evaluarea Națională.  Noi credem, însă, că adevărata provocare profesională este aceea în care găsești metode individualizate pentru a face ca elevii de nota 10, cu calități și potențial deosebit să devină și mai buni,  iar elevii care au înregistrat la început de drum o pregătire precară să înregistreze progrese școlare semnificative. În tot acest timp, fără să uitam faptul că alimentația, sportul, cultura și arta sunt toate la fel de importante și educative pentru ființele umane.

Din această perspectivă, vă propunem o altă viziune și alte criterii, în aprecierea rezultatelor obținute de elevi și de școală, în afara notelor: prezența școlară, gradul de implicare în activități școlare și extrașcolare, participarea la concursuri și proiecte în orice domeniu, nu neapărat olimpiade școlare și, nu în ultimul rând, starea de bine și echilibrul emoțional. Toate aceste elemente sunt aspecte cu mult mai conectate de viață, fie ea profesională sau personală, pe care ne-o dorim fericită și împlinită pentru elevii noștri.

Suntem mândri de elevii noștri și ne înțelegem responsabilitatea prin a-l susține pe fiecare dintre ei să își găsească drumul în viață!

Pin It on Pinterest

Share This