Ce aș face dacă aș fi profesorul de chimie al copiilor dumneavoastră? (partea I)

Povestea celor 50 de minute ale unei ore de curs
Prof. Dr. Silvia Moraru
fondator și director al Liceului Teoretic Național
25 septembrie 2017

Dragi părinți,

Din experiență știu că vă doriți foarte mult ca școala unde învață copiii dumneavoastră să le asigure o bună pregătire academică dar să se preocupe și de starea lor de bine, de dezvoltarea personalității și creativității lor, să-i respecte dar să nu îi laude peste măsură și fără just temei.

O să vă spun un secret. Școlile adevărate și profesorii adevărați gândesc la fel. Tocmai de aceea o să vă spun ce aș face eu dacă aș fi profesorul de chimie al copiilor dumneavoastră. Adică o să vă spun povestea celor 50 de minute ale unei ore de curs de chimie. De fapt povestea începe cu mai mult timp înainte și se termină la mult timp după. Tocmai de aceea, fiindcă ar fi o poveste prea lungă pentru o singură lectură, o să o împart în trei părți. Sper să aveți o lectură plăcută.

ÎNAINTE DE ÎNCEPEREA LECȚIEI

Cu o zi – două înainte voi revedea conținutul științific al lecției pe care o vom desfășura.

Chiar dacă, în întreaga carieră, am parcurs această lecție de zeci de ori, memoria umană nu este ca a unui computer. Oricând este binevenită o actualizare a informațiilor. Aceasta este cu atât mai necesară cu cât lucrurile se schimbă cu rapiditate, iar manualele nu pot ține pasul cu acest ritm.  Ce ar însemna ca eu să spun copiilor, spre exemplu, vorbindu-le despre fier, că cel mai mult minereu din acest metal se extrage din cutare loc de pe pământ în timp ce deja, de câtva timp, să zicem, 2 companii, una americană și una chinezească ar exploata cele mai mari zăcăminte de minereu de fier despre care a cunoscut omenirea vreodată de pe asteroizii care gravitează în jurul pământului?

În aceeași perioadă aș trece în revistă, în minte, componența clasei copiilor dumneavoastră. 

Modul în care este organizat liceul pe care l-am fondat și la care predau facilitează mult acest lucru ținând seama de faptul că o clasă are maximum 15 elevi. Aș avea în vedere nivelul de pregătire și de interes al fiecăruia dintre elevii clasei.

Ar trebui să știu că elevul A vrea să dea la facultatea de biologie, că B vrea să dea la filologie la Universitate, că C vrea să se facă profesor de sport, că atâția dintre ei vor să se facă medici, să dea bacalaureatul la chimie și așa mai departe.

Ar trebui să țin seama de profilul clasei (real, filologie, științele naturii).

Aș ține cont de faptul că este posibil ca unii dintre elevi să manifeste un interes destul de scăzut față de chimie, poate chiar aversiune față de această materie, din diferite motive. Aș avea în vedere posibile probleme personale, de familie, pe care le pot avea unii dintre copii.

De unde aș avea aceste informații? Dintr-o mulțime de surse. M-aș uita pe dosarele elevilor existente la secretariat, aș revedea însemnările proprii despre ei făcute de-a lungul timpului, aș sta de vorbă cu dirigintele clasei, cu alți colegi care îi au ca elevi. Mi-aș petrece unele pauze observându-i, stând de vorbă cu ei și alte asemenea modalități. În timp aș reuși să fac o bază de date foarte importantă pentru activitatea mea didactică.

Aș planifica modul de desfășurare a orei, ținând seama de conținutul științific și de componența nominală a clasei copiilor dumneavoastră.

Aș stabili 2-3 obiective operaționale care trebuie să fie clare, precise, cuprinzătoare și ușor de înțeles.

Aș împărți conținutul lecției în module mai mici care să asigure înțelegerea mai ușoară și concentrarea mai bună a elevilor de-a lungul întregii ore.

Aș stabili mijloacele didactice pe care le voi folosi. În acest scop, printre multiplele posibilități, aș apela și la următoarele mijloace, unele specifice școlii unde predau:

  • Mijloace didactice proprii.
  • Platforma educativă a școlii, care cuprinde sute de documentare video sau înregistrări audio.
  • Alte resurse online etc.

Aș asigura toate condițiile și mijloacele necesare:

  • Aș planifica din timp ora în laboratorul de chimie al școlii, dotat cu cromebook-uri moderne.
  • Aș verifica funcționalitatea sistemului audio-video existent în laborator.
  • Aș pregăti substanțele necesare eventualelor experiențe.

Aș stabili modalitățile prin care voi realiza evaluarea formativă (evaluarea pentru învățare) – despre acest lucru vom detalia la momentul potrivit.

Aș stabili modul în care mă voi îmbrăca.
În zilele noastre s-au mai schimbat mentalitățile și sunt posibilități multiple pentru ținute vestimentare diverse și adecvate.
În orice caz aș ține seama de faptul că elevii sunt mai buni în a observa toate detaliile vestimentare decât cei mai renumiți sau temuți ziariști de modă.

Toate acestea fiind realizate aș asigura aranjarea pupitrelor și scaunelor în formatul care îmi va fi necesar pentru desfășurarea lecției și m-aș asigura că laboratorul este curat, aerisit, încălzit/răcit.

Pin It on Pinterest

Share This