Școala, probleme vechi și noi

Lidia Laic
25 octombrie 2017

A fost precedat de anunțuri, discuții și îngrijorări, exprimate de unii sau alții dintre actorii principali. Problemele au continuat și după debutul din 11 septembrie. Anul școlar 2017-2018 pare sa fie unul care se bucură de foarte multă atenție. Și din păcate nu de una pozitivă. Cu multe dintre neajunsurile din educație sîntem deja familiarizați și chiar resemnați oarecum, pentru că par să nu se rezolve vreodată. Dar chiar atunci când credeam că mai rău nu se poate, culmea optimismului a învins. Ba se poate. Pe lângă problemele binecunoscute ca abandonul școlar, notele mici la diverse examene, calitatea săllor de clasă de multe ori inadecvate în care elevii își desfășoară cu greu cursurile s-a adăugat cea a manualelor. Absența lor mai precis. Editurile sînt nemulțumite și acuză ministerul că dorește să pună monopol pe manualele școlare, ministrul educației face acuzații și foloseste cuvinte grave. În ultimii ani, în jurul manualelor s-a dezvoltat o adevărată mafie, afirma el. Licitații, contestații, compendiu introductiv pentru gimnaziu. Cuvinte mari și acuze, de o parte și de alta. Și, ca într-un tablou de toamnă, vezi cum nori cenușii plutesc deasupra sistemului nostru de educație.

Nu e de mirare că, în acest context, o rază de soare oricât de mică te surprinde. Plăcut. Ca o gura de aer proaspăt într-o incăpere sufocantă. Citesc știrile și aflu un lucru care mi se pare extrem de îmbucurător. Și chiar este, fără nicio îndoială. Patru elevi de liceu vor reprezenta țara noastră la Olimpiada de Robotică din San Jose. Cei patru au construit un robot pe care il vor prezenta în luna noiembrie la concursul din Costa Rica. Dincolo de bucuria și admirația față de elevii noștri care vor concura alături de alți elevi de top din toată lumea, ma gândesc la ceva. La faptul că acești tineri au găsit un mod de a trece dincolo de neajunsurile sistemului autohton de învățământ. Nu știu după ce tip de manuale au studiat elevii aceștia. Dar e de la sine înțeles că au învățat, au muncit ore și ore zi de zi, luni de zile, și au reușit. Nu știu dacă și în ce fel au fost afectați de problemele deja tradiționale ale educației din țara noastră. Dar dorința lor de a studia, determinarea de a fi printre cei mai buni în domeniul lor au jucat fără îndoială un rol important în această performanță. Ei sînt cei care au reușit indiferent de condiții și de probleme. Mai mult, sînt convinsa că multi copii și tineri le seamănă. Fie că vor ajunge sau nu la vreo olimpiada internațională, școala trebuie să le ofere o educație cât mai bună.

Cu gândul la tot felul de probleme, de programe, de curriculum și de criza manualelor să nu-i uităm tocmai pe ei. Elevii.

Pin It on Pinterest

Share This