Mic ghid de lucru în echipă pentru elevi

Cristina Ionescu
19 aprilie 2019

Talentul câștigă meciuri, dar munca de echipă și inteligența câștigă campionate.

Michael Jordan

Primul pas: un obiectiv clar

Este foarte important ca la începutul oricărui proiect să se stabilească un obiectiv clar pentru care lucrează întreaga echipă și prezența unei imagini de ansamblu:

  • unde suntem acum?
  • unde vrem să ajungem?
  • de cât timp avem nevoie?
  • ce fel de abilități avem nevoie?
  • ce aplicații folosim pentru a fi în contact unii cu ceilalți și cu documentele lucrate pentru a vă putea consulta?

De asemenea, stabilirea obiectivului vă va ajuta să faceți față situațiilor imprevizibile care pot să apară și care, uneori, vă pot descuraja. Dacă știți foarte clar unde vreți să ajungeți cu echipa voastră, veți găsi soluții în situații dificile și nu veți renunța la poziția de lider.

Sarcini și roluri clare pentru fiecare membru al echipei

Este important să identificați care sunt punctele tari și punctele slabe ale fiecărui membru din echipă, adică la ce se pricepe mai bine fiecare și la ce se pricepe mai puțin bine. În funcție de aceste informații fiecare va primi sarcini potrivite și nu vor fi confuzi și nici nu vor intra în competiție cu alți colegi de-ai lor din echipă. Pentru a face acest lucru puteți folosi diagramele ca instrument care vă poate ușura munca.

O bună comunicare este cheia lucrului în echipă. O bună comunicare nu înseamnă doar întâlniri între membrii echipei. Prea multe întâlniri pot încetini procesul de lucru. O bună comunicare poate fi introdusă prin toate mijloacele pe care le puteți folosi: e-mail, mesaje, aplicații, față în față, etc. Transparența, claritatea, empatia și respectul sunt extrem de importante.

Este folositor să aveți un plan, o structură a proiectului: cât timp aveți la dispoziție, cum îl distribuiți în activități, ce resurse aveți la dispoziție și să vă asigurați că sunt respectate aceste aspecte.

Ceea ce veți învăța din această inter-cunoaștere generată de lucrul în echipă este faptul că fiecare membru al echipei are anumite abilități, motivație și personalitate. De exemplu vor fi membri în echipă care se vor implica în totalitate, dar și alții care pur și simplu vor dispărea, nu se vor implica. Dacă îi veți lăsa să dispară, acest lucru va fi o sursă de frustrare și resentimente și va îngreuna funcționarea echipei per ansamblu. E important să nu lăsați acest lucru să se întâmple.

Cum ați putea să îi implicați pe cei care nu fac asta de la bun început? Când unii membri din echipă dispar, nu este doar vina lor, ci și vina echipei, a liderului, deoarece nu i-a implicat suficient. Iată și un exemplu: pentru cineva care este introvertit, va fi destul de dificil să lucreze în echipă deoarece are nevoie să se gândească singur la ceea ce are de rezolvat ca sarcină. Într-un grup format în mare parte din colegi extravertiți va fi foarte dificil pentru el să se exprime. În acest caz liderul echipei îl va ajuta să se exprime și să se integreze oferindu-i atenție, ascultându-l, cerându-i opinia.

Structura unei echipe de lucru

  • Este foarte important ca în fiecare echipă să existe un lider. Ce face un lider în cadrul echipei?
  • Organizează întâlnirile
  • Ajută echipa să se focuseze pe sarcini
  • Facilitează participarea tuturor membrilor echipei
  • Sugerează o nouă modalitate de lucru dacă echipa stagnează
  • Sumarizează și clarifică deciziile echipei
  • Interacționează cu profesorul coordonator
  • Observă ce fac membrii echipei și cum lucrează
  • Observă cine încetinește lucrul în echipă și încearcă să rezolve acea dificultate

Pentru a îndeplini aceste sarcini enumerate mai sus, un lider ar fi necesar să:

  • Fie neutru (obiectiv)
  • Să nu organizeze întâlniri prea lungi, chiar dacă se lucrează bine
  • Să exprime ceea ce observă că se întâmplă (de ex: Observ că nimeni nu mai spune nimic de când colega voastră a sugerat…)
  • Când observă că o persoană a fost tăcută pentru o vreme, o întrebă ce părere are

Procesul de a lucra în echipă

Întâlnirile de lucru pot fi inutile dacă nu sunt organizate cum trebuie. Un lucru care ajută foarte mult în organizarea lor este să existe o agendă. Astfel, având lucrurile scrise în agendă se vor putea verifica mai ușor sarcinile care au fost îndeplinite și cele care sunt în lucru. Având o agendă de lucru se pot organiza mai bine sarcinile de lucru, se pot prioritiza etapele de lucru și se poate stabili un interval în care să fie rezolvate.

Pe primul loc în agendă, la ședințe ar trebui să fie un fel de verificare în care este întrebat fiecare membru al echipei cum merg lucrurile și dacă este ceva despre care ar dori să discute în întâlnirea respectivă.

În unele întâlniri ar putea fi făcut un brainstorming. Adică fiecare va spune ideea sa despre un anumit subiect-temă și la final se vor alege cele care se potrivesc cel mai bine proiectului.

Vor fi momente în care va fi necesar ca liderul să ofere feedback celorlalți membri din echipă. De exemplu, dacă au scris o ciornă a proiectului în echipă, liderul va veni cu sugestii vis-a-vis de schimbări care ar trebui realizate sau le va sugera soluții pentru rezolvarea unor probleme apărute.

Liceului Teoretic Național dispune de cabinet psihologic unde elevii pot primi îndrumare și consiliere pentru a lucra alături de colegi sau individual, dezvoltând astfel abilități și competențe necesare în evoluția lor. Numele meu este Cristina Ionescu, psiholog și consilier experiențial și mă puteți contacta la numărul de telefon: 0724539724 sau la adresa de e-mail: cristina.ionescu@liceulnational.ro.

Pin It on Pinterest

Share This